Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Sør-Øst
Fire sorte pappfigurer holder hverandre i hendene

Felles henvisningsmottak

Målet med felles henvisningsmottak er å sikre pasientene like rettigheter – enten de blir henvist til en avtalespesialist eller et distriktspsykiatrisk senter.

Fra høsten 2023 er det etablert felles henvisningsmottak ved alle helseforetakene i Helse Sør-Øst. Ordningen gjelder voksne pasienter som blir henvist til psykisk helsevern, men fra og med 2025 blir ordningen utvidet til også å gjelde barn og unge.

Tidligere hadde ikke pasienter som ble henvist til en avtalespesialist de samme rettighetene som pasienter som ble henvist til distriktspsykiatrisk senter (DPS). De fikk ikke rettighetene sine vurdert i henhold til pasient- og brukerrettighetsloven. Dette innebar at pasienten ikke hadde rett til å få vurdert henvisningen sin innen ti dager. Pasientene fikk heller ikke tildelt en juridisk bindende frist for når helsehjelpen senest skulle starte.Vi ønsket å endre dette ved å etablere felles henvisningsmottak.

Ved å etablere felles henvisningsmottak skal fastlege/henviser henvise alle pasienter med behov for utredning og behandling innen psykisk helsevern til ett sted. Der vil henvisningen bli vurdert, og de som har rett til helsehjelp vil få dette hos en avtalespesialist eller ved DPS.

Innføring av felles henvisningsmottak innebærer en ny vei inn for henvisninger til psykisk helsevern for voksne.  Pasienter vil fortsatt ha rett til å velge behandlingssted, så det er derfor ingen endring i pasienters valgrett.

​Det er valgrett på to nivåer:
Å velge hvilket distriktpsykiatrisk senter (DPS) som skal rettighetsvurdere henvisningen
Å velge hvor helsehjelpen skal mottas (ved et konkret DPS eller en avtalespesialist)

Det er viktig at henviser/fastlege informerer pasienter om endringene i henvisningsløpet og legger til rette for at pasienter kan benytte seg av denne valgretten når det er aktuelt med en henvisning til spesialisthelsetjenesten.

Det er særlig viktig å gjøre pasienter oppmerksom på at dersom pasienten får rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten vil behandlingen kunne gis enten av en avtalespesialist eller ved DPS. Hvis pasienten har spesielle ønsker om hvor han/hun vil eller ikke vil motta helsehjelpen, er det viktig at dette kommer fram av henvisningen. Det er laget en kort skriftlig informasjon​ om dette til pasienter som fastleger kan levere ut.

Avtalespesialister vil motta henvisninger fra det felles henvisningsmottaket vedkommende sogner til. Henvisninger kan imidlertid også komme fra andre DPS i andre sykehusområder, f.eks. basert på pasientens ønsker. Dersom en pasient ønsker å velge en avtalespesialist som er knyttet til et annet DPS enn pasientens lokale, vil det være mest hensiktsmessig om pasienten henvises til den ønskede avtalespesialist sitt DPS. Dette for å ha bedre kontroll hvis det senere skulle oppstå fristbrudd.

Henviser eller fastlege kan få tildelt tilgang til databasen over avtalespesialister, psykisk helsevern av informasjonstjenesten Velg behandlingssted.

Telefon 24 24 05 00 (klokka 09.00–15.00).

Databasen gir oversikt over alle avtalespesialister og deres behandlingstilbud, samt hvilket DPS avtalespesialisten er tilknyttet.

Oversikten over alle avtalespesialister finner du på nettsidene til Helse Sør-Øst.

Sist oppdatert 07.08.2024