Konsernrevisjonen
Konsernrevisjonen Helse Sør-Øst (konsernrevisjonen) er en uavhengig og objektiv bekreftelses- og rådgivningsfunksjon med ansvar for internrevisjon i foretaksgruppen. Internrevisjonens formål er å fremme og beskytte organisasjonens verdier gjennom å gi risikobaserte og objektive bekreftelser, råd og innsikt.
Konsernrevisjonen skal bidra til læring og forbedring i det enkelte helseforetak og på tvers av foretaksgruppen i Helse Sør-Øst. Revisjonene skal skape innsikt og gi grunnlag for forbedring gjennom god kommunikasjon og godt samarbeid, og ved å dele erfaringer og læringspunkter.
Instruks for konsernrevisjonen HSØ.pdf
Styret i Helse Sør-Øst RHF godkjenner konsernrevisjonens årlige revisjonsplan. I tråd med Helseforetaksloven § 21a er det etablert et revisjonsutvalg. Styret har gjennom instruks gitt revisjonsutvalget i oppgave å utøve oppdragsgiverrollen innenfor rammen som er vedtatt i revisjonsplan og konsernrevisjonens budsjett. Revisjonsutvalget er et underutvalg av styret i Helse Sør-Øst RHF og skal bidra til å ivareta styrets tilsyns- og kontrollfunksjon.
Dersom det oppstår vesentlige endringer som påvirker risikovurderingene som er lagt til grunn for revisjonsplanen, kan revisjonsutvalget godkjenne ad hoc-revisjoner og nye rådgivningsoppdrag i planperioden.
Konsernrevisjonen baserer sitt arbeid på etiske regler, kjerneprinsipper og standarder for utøvelse av internrevisjon, samt definisjon av internrevisjon som er fastsatt av The Institute of Internal Auditors (IlA) og som forvaltes av IIA Norge.
Hvert år utarbeider konsernrevisjonen en revisjonsplan som godkjennes av styret i Helse Sør-Øst RHF. Revisjonsplanen er basert på risikovurderinger knyttet opp mot overordnede strategier og mål for foretaksgruppen. Konsernrevisjonen skal legge til rette for åpen og god kommunikasjon om innspill til revisjonsplanen fra styrene i helseforetakene. Administrerende direktør i det regionale helseforetaket kan foreslå revisjoner i underliggende helseforetak og i virksomheter som det regionale helseforetaket eier eller har avtale med.
Konsernrevisjonen rapporterer resultatet av revisjonsarbeidet til styret i Helse Sør-Øst RHF i egen årsrapport. Konsernrevisjonen kan med hjemmel i helseforetaksloven § 37a, 4. ledd, uten hinder av taushetsplikt, kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre oppgavene. Alle som utfører arbeid for konsernrevisjonen, også midlertidig tilsette og eksterne ressurser, har taushetsplikt.
Et revisjonsoppdrag skal planlegges, gjennomføres, kommuniseres og følges opp. Konsernrevisjonen skal legge til rette for god samhandling og forutsigbarhet i de i fire fasene:
1. Planlegge revisjonsoppdraget
Arbeidet starter med innledende undersøkelser for å kunne lage en oppdragsplan. Oppdragsplanen er rammen for revisjonsoppdraget. Denne beskriver mål og problemstillinger, omfang og undersøkelsesmetoder, foreløpig tidsplan samt ressurser og kompetanse som kreves for å gjennomføre oppdraget. Oppdragsplanen godkjennes av leder for konsernrevisjonen. Deretter utarbeider revisjonsteamet et mer detaljert revisjonsprogram.
Helseforetaket som revideres mottar et brev med varsel om revisjon. Her fremkommer formålet med revisjonsoppdraget. Vedlagt brevet følger en oppdragsplan. Konsernrevisjonen ber om en kontaktperson som kan bistå med praktisk tilrettelegging og å hente inn nødvendig dokumentasjon.
Innledende møter og oppstartaktiviteter for å utveksle informasjon blir tilpasset og avtalt med helseforetaket. Dokumentasjon oversendes etter nærmere avtale.
2. Gjennomføre revisjonshandlinger
Informasjon blir samlet inn og tilstanden på området som skal undersøkes blir vurdert nærmere. Konsernrevisjonen kombinerer flere undersøkelsesmetoder. Vanlige metoder er dokumentgjennomgang, intervjuer, prosessgjennomgang, testing og undersøkelser av praksis, demonstrasjon av verktøy, spørreundersøkelser og observasjon i møter. Resultatet av undersøkelsene blir vurdert opp mot kriterier for god intern styring og kontroll.
3. Kommunisere resultater
Konsernrevisjonen og det reviderte helseforetaket avtaler en hensiktsmessig prosess for å verifisere at revisjonens faktagrunnlag er korrekt. Dialogmøte med nøkkelpersoner kan være et alternativ. Utkast til rapport sendes til helseforetaket slik at eventuelle feil i faktagrunnlaget blir rettet opp. Samtidig får helseforetaket anledning til å komme med presiseringer og gi tilleggsinformasjon som kan ha betydning for konsernrevisjonens vurderinger og konklusjoner. Etter dette blir det utarbeidet en endelig rapport som sendes til styret og administrerende direktør i helseforetaket. Styret behandler revisjonsrapporten og helseforetakets plan for hvordan anbefalingene vil bli ivaretatt.
Revisjoner gjennomført i det regionale helseforetaket behandles etter tilsvarende prosess og rapporter legges frem for styret i Helse Sør-Øst RHF til behandling.
Eventuell alvorlig svikt eller mangler som blir kjent under gjennomføring av revisjonen, vil umiddelbart bli meddelt administrerende direktør.
Konsernrevisjonen presenterer som oftest revisjonsrapporten for styret og ledelsen i helseforetaket. Dersom det er et ønske fra helseforetaket, bidrar konsernrevisjonen i det påfølgende forbedringsarbeidet med å dele sine erfaringer og vurderinger.
Resultatet av gjennomførte revisjoner i helseforetakene blir lagt frem for revisjonsutvalget.
4. Følge opp fremdrift i forbedringsarbeidet etter gjennomført revisjon
Konsernrevisjonen følger årlig opp forbedringsarbeidet etter revisjoner. Oppfølgingen starter normalt året etter at revisjonen er gjennomført, og starter gjerne tidlig i 3. kvartal. Konsernrevisjonen ber om å få tilsendt dokumentasjon som viser status for planlagte tiltak. Ofte gjennomføres et oppfølgingsmøte med helseforetaket. Resultatene fra oppfølgingen rapporteres til revisjonsutvalget og styret.
Aktuelle helseforetak mottar et brev med varsel om oppfølging av intern revisjon gjennomført av konsernrevisjonen. Konsernrevisjonen ber om at det blir oppnevnt en kontaktperson som kan bistå i arbeidet. Resultatene fra oppfølgingen oppsummeres i eget brev til helseforetaket. Her fremgår det om revisjonen avsluttes fra konsernrevisjonens side, eller om det er forbedringsarbeid som vil bli fulgt opp neste år.
Du skal forvente at konsernrevisjonen:
- normalt varsler om revisjonen i forkant
- planlegger revisjonen på en måte som gjør det mulig å gjennomføre den effektivt og skånsomt
- opptre saklig og profesjonelt, lytter og utfordrer
- holder øverste leder i helseforetaket godt orientert om fremdrift
- sender utkast til rapport for verifikasjon, kommentarer og tilbakemeldinger
- bidrar til læring og forbedring knyttet til revisjonen
-
alle som utfører arbeid for konsernrevisjonen, også eksterne ressurser, ivaretar taushetsplikten
Konsernrevisjonen forventer at:
- oppnevnte kontaktperson har kapasitet og forutsetninger til å bistå med å oversende dokumentasjon og legge til rette for praktisk gjennomføring av revisjon
- etterspurt dokumentasjon blir oversendt innen frist eller så raskt som mulig
- helseforetaket setter av nødvendig tid og ressurser for å bidra til en effektiv gjennomføring av revisjonen
- utkast til rapport blir behandlet slik at faktiske feil, tilleggsopplysninger, merknader og lignende, kommer frem før endelig rapport utarbeides
- ledere og medarbeidere bidrar til god dialog med gjensidig respekt for hverandres rolle og oppgaver
Runa Bratlien Stokke, internrevisor
Rapporter
I 2014 ble det gjennomført revisjoner i Sykehuset Østfold HF, Sykehuset Telemark HF, Vestre Viken HF, Sykehuset Innlandet HF og Oslo universitetssykehus HF,
I tillegg ble det gjennomført revisjoner av områdene:
- kompetansestyring
- ressursstyring
- utskrivning
- virksomhetsstyring
I 2012 og 2013 ble det gjort mye arbeid innenfor det pasientadminisrative området. Konsernrevisjonen gjorde revisjoner i 2012 som ble fult opp igjen ett år senere innen intern styring og kontroll av det pasientadministrative arbeidet ved Sykehuset Østfold HF, Sykehuset Innlandet HF, Sykehuset i Vestfold HF, Sørlandet sykehus HF og ved Vestre Viken HF.
Det ble også gjort revisjon av tverrgående prosesser mellom helseforetak som har pasientreisekontor og Pasientreiser ANS, samt revisjon av rutiner for henvisninger mellom Ringerike Sykehus v/Vestre Viken HF og Oslo universitetssykehus HF.
Kontakt arkivet ved interesse for rapporter som er utarbeidet av konsernrevisjonen
- Årsrapport konsernrevisjonen 2023.pdf
- Årsrapport konsernrevisjonen 2022(PDF)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2021(PDF)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2020(PDF)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2019(PDF)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2018(PDF)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2017(PDF)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2016(PDF)
- Årsrapport konsernrevisjonen 2015(PDF)